© Allianz pro Schiene

Slotpark

Het treinstation

Een visitekaartje voor de stad

© Allianz pro Schiene

Na een uitgebreide renovatie is het station van Bad Bentheim nu een plek waar zowel reizigers als forenzen zich thuis voelen. Zodra ze het in oude glorie herstelde gebouw binnenkomen, voelen ze zich welkom. Alles is hier voorbereid om een treinreis te beginnen of te eindigen in een aangename, vriendelijke sfeer. Als eigenaar van het gebouw beschrijft Bentheimer Eisenbahn AG haar station terecht als een “visitekaartje voor de stad”.

Bij het kiezen van Bad Bentheim als Station van het Jaar 2019 erkende de jury het indrukwekkende totaalconcept. Het station van Bad Bentheim presenteert zich als een vervoersknooppunt uit één mal, waarbij het grote geheel net zo goed is als de details. Het fietsstation is bijvoorbeeld voorbeeldig en biedt veilige en deels overdekte parkeerplaatsen. Maar ook kleine details laten zien dat er is nagedacht over het ontwerp: er zijn USB-stekkers in de wachthal zodat reizigers hun mobiele telefoons kunnen opladen.

 

Van een verondersteld voorwerp van spot naar de winnende station in 2019

© Allianz pro Schiene

Wie het station van Bad Bentheim eert, moet ook afrekenen met een voorval uit de recente geschiedenis. Tijdens de renovatie van het station waren de al gemoderniseerde perrons aanzienlijk hoger dan de wachthal. Tijdens deze overgangsperiode kon het gebouw vanaf de sporen niet meer via de deuren worden bereikt. In plaats daarvan was een korte omleiding via de ingang op het stationsplein mogelijk en gepland tijdens deze renovatiefase. Voor de directe route zou men door een raam moeten klimmen. Desondanks spotten de media in heel Duitsland en binnenkort zelfs in China met de zogenaamd noodzakelijke klim op het station van Bad Bentheim. “Laatste halte - Bad Doofheim” kopte de krant Bild. Andere media spraken van een “lachertje”. Hoewel de inwoners van Bad Bentheim zich onterecht belachelijk gemaakt voelen, namen ze de kwaadaardigheid met humor op. Ze tonen het beroemde raam in hun wachtkamer.

 

Een geslaagd voorbeeld van reactivering

Last but not least is het station van Bad Bentheim een voorbeeld van hoe het spoorvervoer in Duitsland weer in de lift zit. Sinds juli 2019 kunnen mensen dankzij de reactivering van de lijn Bad Bentheim - Nordhorn - Neuenhaus weer met de trein door de hele provincie Bentheim reizen. Sinds enkele jaren zijn er ook weer grensoverschrijdende regionale treinen naar Hengelo (Nederland) beschikbaar met tickets tegen het Nedersaksische tarief.

 

Het treinstation in cijfers:

  • Gemiddeld aantal reizigers per dag: 1.200
  • Gemiddeld aantal treinen per dag: 66
  • Aantal perronsporen: 3
  • Parkeergarage: ca. 150 plaatsen
  • Parkeerplaatsen voor ca. 50 fietsen (overdekt)

(Tekst "Allianz pro Schiene" - Stefan Röhl)

 

Informatie: Bereikbaarheid

Op station Bad Bentheim vind je invalidenparkeerplaatsen en een toilet. Je kunt een lift gebruiken om op alle perrons te komen en je kunt ook je hulphond meenemen.

Het lijkt erop dat u Microsoft Internet Explorer gebruikt als uw webbrowser om toegang te krijgen tot onze site.

Om praktische en veiligheidsredenen raden we u aan een actuele webbrowser te gebruiken, zoals Firefox, Chrome, Safari, Opera of Edge. Internet Explorer geeft niet altijd de volledige inhoud van onze website weer en biedt niet alle benodigde functies.